Sier- en gebruiksvoorwerpen

Sier- en gebruiksvoorwerpen

Art-nouveau stijl

Deze productielijn bevatte zowel pure sierstukken zoals de hierbij afgebeelde harpij –of drakenvaas evenals een groot aantal gebruiksvoorwerpen zoals cache-pots, jardinières, tabakspotten enz … Er werden honderden verschillende modellen vervaardigd waarvan slechts een klein aantal in een uitgesproken art-nouveau stijl uitgevoerd werd en de andere een eerder tijdloos design hadden. Het siervaatwerk kenmerkt zich voornamelijk door een zeer heldere transparante glazuur. Ook de typische druipglazuur waarbij verschillende kleuren harmonieus door elkaar lopen is zeer herkenbaar. Opvallend is ook de ontdubbeling van het assortiment in ‘naakte’ -en gedecoreerde objecten waarbij op de ‘naakte’ basisvorm handgevormde kragen en bloemen werden toegevoegd. Recent onderzoek wijst uit dat het overgrote deel van vazen, cachepots en jardinières in de 2 versies aangeboden werden. 
Diverse andere decoratietechnieken zoals tubeline en onder glazuurbeschildering werden in beperkte mate toegepast.

Inspiratie

Voor het ontwerp van de diverse modellen deed men niet alleen beroep op lokale kunstenaars maar ging men ook inspiratie zoeken in de assortimenten van andere fabrikanten. Zo werden er enkele tientallen modellen gekopieerd uit de catalogi van de gebroeders Massier die al geruime tijd en met veel succes sierkeramiek produceerden in het zuiden van Frankrijk. Deze bron van inspiratie kregen de Hasseltse modelleurs haast in de schoot geworpen want directeur Helman was ook de vertegenwoordiger van de Massier producten in Brussel. Buiten de typische kleuren, druipglazuur en kenmerkende bloemdecoraties dragen sommige objecten stempels, merktekens of monogrammen die de herkomst bevestigen.

Art-nouveau stijl

Deze productielijn bevatte zowel pure sierstukken zoals de hierbij afgebeelde harpij –of drakenvaas evenals een groot aantal gebruiksvoorwerpen zoals cache-pots, jardinières, tabakspotten enz … Er werden honderden verschillende modellen vervaardigd waarvan slechts een klein aantal in een uitgesproken art-nouveau stijl uitgevoerd werd en de andere een eerder tijdloos design hadden. Het siervaatwerk kenmerkt zich voornamelijk door een zeer heldere transparante glazuur. Ook de typische druipglazuur waarbij verschillende kleuren harmonieus door elkaar lopen is zeer herkenbaar. Opvallend is ook de ontdubbeling van het assortiment in ‘naakte’ -en gedecoreerde objecten waarbij op de ‘naakte’ basisvorm handgevormde kragen en bloemen werden toegevoegd. Recent onderzoek wijst uit dat het overgrote deel van vazen, cachepots en jardinières in de 2 versies aangeboden werden. 
Diverse andere decoratietechnieken zoals tubeline en onder glazuurbeschildering werden in beperkte mate toegepast.

Inspiratie

Voor het ontwerp van de diverse modellen deed men niet alleen beroep op lokale kunstenaars maar ging men ook inspiratie zoeken in de assortimenten van andere fabrikanten. Zo werden er enkele tientallen modellen gekopieerd uit de catalogi van de gebroeders Massier die al geruime tijd en met veel succes sierkeramiek produceerden in het zuiden van Frankrijk. Deze bron van inspiratie kregen de Hasseltse modelleurs haast in de schoot geworpen want directeur Helman was ook de vertegenwoordiger van de Massier producten in Brussel. Buiten de typische kleuren, druipglazuur en kenmerkende bloemdecoraties dragen sommige objecten stempels, merktekens of monogrammen die de herkomst bevestigen.

Enkele voorbeelden van art-nouveau invloeden op Hasselts siervaatwerk

Kenmerkend voor de art-nouveau invloed is de toevoeging van florale motieven zoals de kraag gevormd door naar beneden geplooide bladeren van dit model.​
 
Deze “drakenvaas” toont de voor Hasseltse keramiek zo typische druipglazuur.
Dit effect wordt verkregen door veldspaat aan het glazuur toe te voegen zodat deze bij verhitting in de oven begint te lopen of af te druipen.
 
De techniek die werd gebruikt voor het maken van tegelpanelen werd sporadisch ook op siervaatwerk toegepast, deze slanke 50 cm hoge vaas is hiervan een mooi voorbeeld.​

Tabakspotten

Het model tabakspot “Hond in een regenton” werd in grote aantallen en in 3 verschillende maten gemaakt.

 

Sierbord met een basreliëf versiering.

Sierbord met een basreliëf versiering.

Klokvaas

Een mooi voorbeeld van de naakte en de met barbotine bloemenversiering gedecoreerde “klok” vaas. 

De stand van de fabriek , ontworpen door C. Helman en bekroond met een gouden medaille, is volledig in art-nouveau stijl uitgewerkt en met op maat gemaakte tegelpanelen met publicitaire slogans bekleed. Op de puien is siervaatwerk in verschillende modellen te zien.​

Monumentale stukken

Geïnspireerd door de monumentale objecten die de gebroeders Massier produceerden begaf het management van de Hasseltse fabriek zich eveneens in deze nichemarkt gericht op de gegoede burgerij. Het concipiëren en produceren van deze grote objecten gebeurde in verschillende fases waarbij eerst een aantal onderdelen apart gemaakt werden die daarna met engobe specie aan – en op elkaar werden gezet. De afwerking in diverse kleuren was omwille van de omvang en het complex samenspel tussen kleurkeuzes en stooktechniek het sluitstuk van een lang en arbeidsintensief productieproces. De mooie kwaliteit en de geslaagde afwerking van de teruggevonden stukken zijn het bewijs dat de Hasseltse fabriek een zekere expertise ontwikkelde voor de productie van grote objecten.

Heeft u nog vragen over onze sier- en gebruiksvoorwerpen?

Neem gerust contact met ons op.

 
 

Heeft u nog vragen over onze sier- en gebruiksvoorwerpen?

Neem gerust contact met ons op.

 
 
Scroll to Top